Firmy najczęściej reklamują się w mediach – telewizja, radio i prasa to najpopularniejsze miejsca, na umieszczenie spotów i banerów. Prasę jednak powoli wypiera Internet i media społecznościowe, które doceniane są przede wszystkim za brak konieczności poniesienia dużych kosztów, a także możliwość tworzenia różnorodnych form reklamy i utrzymywania kontaktu z klientem. Nieco w tyle pozostają bilbordy, plakaty, ulotki i gazetki ofertowe. Co ciekawe firmy coraz częściej sięgają po mniej oczywiste formy reklamy, które przyciągają klienta w sposób niebezpośredni. Jedną z nich jest marketing zapachowy, który zgromadził już pokaźną grupę zwolenników!
Aromamarketing, czyli…?
Aromamarketing najprościej określić można jako oddziaływanie na klienta w miejscu sprzedaży za pośrednictwem zapachu. Sprawia on, że ludzie dobrze czuja się w danej przestrzeni – sklepie, restauracji, piekarni, spa, hotelu – chcą pozostać w niej dłużej, a także są przychylnie nastawieni na produkty i usługi w niej oferowane. Skuteczność marketingu zapachowego oraz idący za nią wzrost sprzedaży potwierdzono już w wielu badaniach. Na rynku pojawia się również coraz więcej firm świadczących tego typu usługi. Podkreślić należy, ze jest to bardzo uniwersalny sposób na przyciągnięcie klienta – sprawdzi się w każdej branży, ponieważ zapach można skomponować na indywidualne zamówienie, dopasowując go do charakteru działalności, wizerunku firmy czy pory roku. Dodatkowo pojawia się coraz więcej świadomych konsumentów, którzy są zniechęceni do tradycyjnych form reklamy, a tym samym do firm mocno nagłaśniających działalność. Stąd też ciągły wzrost popularności aromamarketingu, który działa na klienta w sposób subtelny, podświadomy, delikatny, a jednocześnie sprawia, że pozytywny wizerunek marki zapada w pamięć. Zapach potrafi stworzyć więź między potrzebami klienta a produktami firmy – wydają się one posiadać wyższą jakość i stają się bardziej pożądane. Konkretny aromat ma konkretną funkcję; zapach może pobudzać, relaksować, wzbudzać łaknienie, rozweselać czy też sprzyjać koncentracji. Woń więc jest nie tylko przyjemna, lecz idealnie dopasowana do potrzeb klienta.
Wyróżnienie na tle konkurencji
Aromatyzacja pozwala uzyskać wyższy poziom więzi z konsumentem oraz zdecydowanie wyróżnia firmę na tle konkurencji. Jest to jedna z najbardziej efektywnych form marketingu, ponieważ produkt poprzez zapach silnie zapada w pamięć i tworzy pozytywne konotacje. Piękny aromat podkreśla również wyjątkowość firmy. Co ważne jest to jedna z tańszych form reklamy dostępnych na rynku, która wkracza nie tylko do firm i lokali usługowych – zapachy komponowane są również na imprezy, eventy, konferencje, wykorzystuje się je w placówkach medycznych, a także w biurach.