Logo dla firmy powinno być proste, ale intrygujące. Powinno przywiązywać klienta do marki. Powinno robić dobre pierwsze wrażenie. Ale jak zrobić dobre logo? Skąd je wziąć?
Zanim powstało logo dla firmy – archaiczne znaki
Archaiczne projekty ulotki czy też zwykłe znaki miały na celu nawiązania relacji ze światem transcendentnym. Dla archaicznego człowieka świat paranormalny był ściśle związany ze światem immanentnym, czyli namacalnym, codziennym. Człowiek wszystkiemu temu, co go otaczało, a co było obce, nadawał paranormalny sens. Za namacalnym światem kryły się portale do świata duchów przodków. Znaki graficzne, łączące archaicznego człowieka ze światem magii miały sens mediacyjny.
Indiańskie fonogramy
Dla współczesnych ludzi jednak najciekawsze są znaki z okresu starożytnego, kiedy kształtowała się ludzka cywilizacja. Człowiek wówczas już nie był tak bezbronny wobec świata – poznawał astronomię, medycynę, tworzył filozofię… Z okresu antycznego pochodzą znaki Majów, którymi Indianie posługiwali się w celu wyrażenia dźwięku i pojęcia. Owe indiańskie fonogramy były elementem systemu języka, który dla współczesnych bywa bardzo trudny do odczytania. Majowie zapisywali za pomocą specjalnego pisma rzeczy dla nich ważne, a więc na przykład ruchy gwiazd, przepowiednie i imiona bogów. Tym pięknym pismem dekorowali muszle, sufity, ołtarze i biżuterie, a nawet schody. Współczesne projekty logo mają z tymi archaicznymi znakami wiele wspólnego.
Logo dla firmy i inne rodzaje znaków
Wspomniane fonogramy, czyli znaki wyrażające dźwięki, to tylko jeden z rodzajów znaków graficznych. Inne rodzaje znaków to na przykład ideogramy, czyli umowne znaki wyrażające za pomocą grafiki jakąś ideę. Bardzo ciekawą formą znaków są logogramy, czyli projekty loga dla firmy. Mają one formę graficzną, ze stylizowanym napisem, symbolem albo inną oryginalną formą ekspresji. Taki logogram, umieszczany na przykład w projekcie ulotki, służy do identyfikacji marki, więc powinien być z nią spójny. Powinien mieć właściwe dla danej marki kolory. Wybrany motyw. Motyw odpowiadający na zapotrzebowania i preferencje konkretnej grupy docelowej. Wręcz logo powinno mówić jej językiem, być ekwiwalentem jej oczekiwań, takich jak potrzeba bezpieczeństwa, miłości czy przynależności.
Jakie cechy musi mieć logo dla firmy?
Projekt logo ma przede wszystkim wyróżnić markę z tłumu. Wyróżnić ją na tle konkurencji. W tym celu powinno być przede wszystkim robiące wrażenie. Intrygujące. Wręcz zaskakujące. Pozostające w pamięci klienta na dłużej. Poruszające jego serce. Działające na uczucia i wyzwalające konkretne emocje. Budujące tożsamość marki. Nakierowujące klienta na priorytety marki. Przekazujące indywidualność firmy. A jednocześnie projekt ulotki powinien być prosty i łatwy do zapamiętania. Trudno jest stworzyć takie idealne logo – proste, a jednocześnie intrygujące. Dlatego w celu stworzenia loga warto skorzystać z profesjonalnych firm zajmujących się identyfikacją marki. Warto skorzystać z usług firmy z bardzo doświadczeniem. Bo przecież Twoje logo, Twój indywidualny projekt logo to inwestycja na długie lata. To medium łączące Cię z klientem w sposób wręcz magiczny, mistyczny. Niczym archaiczne znaki łączące człowieka ze światem paranormalnym.